كلمات قصيده ميعاد مناسب للقيامه للشاعر عمرو حسن

في ظرف غير الظرف ده
كان ممكن اشرب كاس و اهلفط بالكلام
او اجر نفسي من سكات
تلاقوني متعلق في يافته اعلانات
مشنوق .. بوجعي من اللي فات او ماللي جي
لكن الدراما بتقترح اني ابقي حي
دوري اللي مكتوب عالورق
بالجبر
عامل نظافه في بار
او صوت موسيقي في قبر
او شخص مستعجل
علي عمر مابيمشيش
كل الحشيش بيودي علي نفس الطرق
كل الطرق بتودي لسيجاره الحشيش
مكتوبلي اعيش
و احضر زمن مجرم
زمن ردئ و سخيف
انظر علي الاوطان في حرب رغيف
و اشوف وشوش الناس و هيه اوكازيونات للحزن
اخد بشر بالحضن يتلاشو
اشوف كلاب الليل و اوباشه
و هما عالقمر الصناعي نجوم
اشوف بشر بتحوم
لابسين رقاب البوم و بينهشو السهره
كان حظي
احضر مظاهره و مانكتبش قتيل
اشوف دخول الفيل
ناحيه بلاد النمل
و افضل لاخر وقت
انا سرقت يا عمنا ولا اتسرقت
الدنيا فرقت عن ما كنت بدأت
و بقيت راكور في حكايه بايخه و ممله
والله
لولا اللي باقي في برطمان النوتيلا
و لولا بس الدنيا مسكالي زله معلقاني بحد ولا اتنين
انا كنت هاتحول سحاب عيان
و اعطس مطر في بلاد ماتعرفنيش
..
كل الحشيش بيودي علي نفس الطرق
كل الطرق بتودي لسيجاره الحشيش
يسعدني اقدملكم في هذه السهره
اول مهرج مكتئب مع بعض
سيرته الذاتيه معاه في كرتونته
منتج اصيل لزبونه و زبونته
و معاه فاتوره
بسعره و بنوعه
قد يبدو ليكم قلبه في ضلوعه
و يجوز تحسو بيه بيتنفس لكن
ماتتضايقوش
كل الكلام ده
بسيط و مش هايدوم
رجيه كده حضرتك
رجيه شديه اقفليه و افتحيه .. شغال ..؟
عالبركه
انا العروسه البلاستيك
بالونه الوحده
هُزي إليكي بديسمبر و انتي تتأكدي
ان اللي قرب ينتهي بيبتدي
كاسك فضي
و انا مش رخام .. يا مدام
انا المواد الخام للأمنيات و الخوف
بادفي وجعي بذكريات الصوف
و اظهر في 100 صوره
..
انا الرابع ورا في عربيه الاقاليم
جي من بلد مظاليم
للعاصمه الظالمه
انا الايد الخبيثه في جسمك الضلمه
و اها الراديو علي الموجه اللي بتغرق
..
كدب المرايه اللي لون خدك التفاح
و انا اللي سلم للشتا المفتاح
في مفاجأه متوقعه بالنسبه للجمهور
فإياك يغرك ما رأيته علي الافيش
كل الحشيش بيودي علي نفس الطرق
كل الطرق بتودي لسيجاره الحشيش
..
ازاي اقوللك اني في ديسمبر
باحتفل بمرور سنه علي شهر اكتوبر
و بيننا اصحابي خدتهم مهله الترنيم
..
انما بالبدله الرسميه
باستلم السعفه الذهبيه لاكتر واحد بيسيب
جربت خسرت
جربت كسبت
لما شبعت مالتجريب
حظي بيشبه ضلي
كل مابحضر بيغيب
يا مين يرجعني لزمن فايت علشان اكرر كل شئ تاني
من غير خلل في الصوره ولا تغيير
بضمير
واحد حابب يمشي و رافض يوصل
لو كنتي استنيتي شويه
والله ما كان حاجه هاتحصل
كنا هانتعاتب و هانوصل للحل اللي احنا و صلناله
الحب ان شافنا علي ظروفنا
هايفكر يصعب علي حاله
شاعر و الشارع اوحاله
ينسي الاشياء بحاجات غيرها
فيما عدا حاجه
متعلق من يوم ماخسرها

تعليقات

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

كلمات قصيده مابتحبكش للشاعر عمرو حسن

كلمات قصيده الشتا للشاعر عمرو حسن

كلمات قصيده خلينا اصحاب للشاعر عمرو حسن